• Forum
  • FAQ
  • Zoeken
  • Aanmelden
  • Registreren
Forumindex ‹ Forum overzicht ‹ Verbouwingen en renovatiewerken buiten ‹ Nul-energie aanbouw

Nul-energie aanbouw

Zelf je droomterras aanleggen? Deel alles over de laatste trendy materialen voor de tuin. Een vijver aanleggen? Een omheining plaatsen? Dat is hier te doen!
Plaats een reactie
3 berichten • Pagina 1 van 1
  • Reageer met citaat

Nul-energie aanbouw

Berichtdoor Pierr » Di 13 Jun, 2017 9:18 am

Wij willen onze woning vergroten. Je hoort nu overal altijd over een nul-energie-woning, kan iemand vertellen wat dat precies is en wat ik me daarbij moet voorstellen wat energie betreft? Ik neem aan dat het het energieverbruik betreft. Vervolgens, hoe maak je dat?
Pierr

• Reageer met citaat

Re: Nul-energie aanbouw

Berichtdoor DenJef » Do 06 Jul, 2017 8:16 pm

Een nul-energiewoning of een lage energiewoning is inderdaad een woning dat zo goed als energie neutraal is. Enerzijds moet de energie zeer laag zijn, net als bij een passiefwoning, anderzijds moet de energie komen van hernieuwbare bronnen.
Het totale netto energieverbruik moet lager zijn dan 15 kwh/m²/jaar. Omdat je dus enkel via hernieuwbare energiebronnen je energie mag krijgen, is het niet zo eenvoudig je woning nul-energie te krijgen. Laten we zeggen dat het best een flinke investering is. Daarentegen geniet je gedurende tien jaren van een mogelijk aftrek van meer dan 16.000 euro van je personenbelasting. Dat is dus wel de moeite!

Nu, een passiefwoning geeft ook al een tienjarig belastingsvoordeel van 8.300 euro per jaar!
Een aanbouw alleen passief of nul-energie te maken met attest is dus niet zo eenvoudig, en ik weet niet of je van dat belastingsvoordeel geniet voor 'enkel' de aanbouw. Zeker is wel dat hoe beter je de aanbouw isoleert, hoe beter rechtstreeks voor de portemonnee, gezien je dus veel minder energie gaat verbruiken.
Het beste resultaat voor een aanbouw die zo weinig mogelijk energie verbruikt, is deze te plaatsen in houtskeletbouw. Daarna moet je natuurlijk wel zeer goed isoleren, maar de houten structuur laat dat zeer gemakkelijk toe.
DenJef

• Reageer met citaat

Re: Nul-energie aanbouw

Berichtdoor DenJef » Do 06 Jul, 2017 8:22 pm

Ik had in feite nog meer informatie te vertellen.
Alleen maar kiezen voor een houten skelet is natuurlijk niet voldoende.
Je moet uiteraard vervolgens wel nog isoleren, en dat kan perfect gemonteerd in een houten skelet. Je monteert het isolerende materiaal – platen of rollen- dan tussen de stijlen zodat je totaal geen plaats verliest. Langs binnen komen er dan wandjes tegen, langs buiten moet het natuurlijk ook nog worden afgewerkt maar een houten skelet laat dat prima toe.
Nu, wat de duurzaamheid betreft, zit je met hout ondertussen net zo goed als met steen! De houten stijlen van een skelet worden namelijk grondig behandeld tegen brand en insecten, waardoor het heel duurzaam wordt.
DenJef

Plaats een reactie
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar Verbouwingen en renovatiewerken buiten