Ik ben al een paar dagen informatie aan het zoeken op internet over huizen isoleren, maar ik kom er niet goed uit. Hoe weet je nu wat je zou moeten isoleren om het energieverbruik te doen dalen? Moet ik dan aangeven met welk materiaal ? De zolder bijvoorbeeld, moet ik de vloer isoleren of het dak zelf? En dan ook, met welk materiaal, ik heb begrepen dat er rollen zijn en platen, maar het is niet eenvoudig uit te vissen hoe de prijzen nu zijn, hoe de isolatie ervan is, noem maar op. Ik vind het niet zo simpel!
Daarnaast, voor de muren spreken ze over ik weet niet hoeveel materialen! Korrels, schuim, platen, man man, ingewikkeld allemaal. Is het zo dat je voor één bepaald effect al die verschillende materialen en technieken kunt gebruiken ? Hoe kun je weten welke het beste is, en welke het minst kost? En er zijn dingen die je zelf kunt doen, zoals bv de zolder, maar de muren ? Dan duikt ook regelmatig het woordje koude bruggen op, wat is dat nu weer?
En dan zijn er premies blijkbaar, maar ook daar vind ik van alles over, maar allemaal verschillende informaties.
Wij wonen in een klein alleenstaand huisje, en wonen hier nu net een jaar. De afrekening van het elektrisch was niet echt fijn … we verwarmen hier nog elektrisch, maar dat het zo duur zou zijn, daar hadden wij ons niet op voorbereid. Vandaar dat we nu eerst drastisch gaan isoleren. Daarna misschien een ander verwarmingssysteem.