Ge moet weten dat het
grootste warmteverlies altijd gebeurd via het dak. Dat loopt op tot 30%. Dat is heel veel, en het goede nieuws voor u is dat ge dat redelijk gemakkelijk kunt doen en dat het redelijk betaalbaar blijft.
Er zijn in feite 2 methoden.
De eerste en misschien gemakkelijkste is gewoon de
vloer van uw zolder volledig afdekken met isolatiemateriaal. Ofwel dikke rollen, ofwel isolerende platen. De vraag is, gebruikt ge die zolder? Want als ge erover heen wilt lopen of er zware dingen wilt opzetten, moet ge wel iets over die isolatie leggen. Nu, dat kunnen gewone goedkope houten panelen zijn. Het moeilijkste zal zijn ze boven te krijgen, soms kunt ge bijna niet door het trapgat met grote platen.
De andere methode is
uw dak isoleren. Gezien ge een nieuw dak hebt (5 jaar, dat is zo goed als nieuw) kunt ge gewoon aan de onderzijde van uw dak isoleren. Ook met rollen of met isolerende platen. Ge kunt dan telkens de ruimten tussen de balken opvullen, dan verliest ge minder plaats maar het is iets minder goed isolerend, ofwel als ge de ruimte kunt missen, tegen balken aan. Ge kunt apart isolatiemateriaal gebruiken en een dampscherm – dat laatste moet ge echt doen, maar tegenwoordig zijn er ook platen met dampscherm in. Dat is wel veel gemakkelijker om aan te brengen.
Ik zou dat eerst doen, en dan kijken of het voldoende is geïsoleerd. Na het dak zijn het meestal de muren en de ramen waar nog redelijk veel warmteverlies is, en tenslotte de vloer. Nu, het kan zijn dat er
koude bruggen zitten tussen de ramen en de muren. Dat kunt ge redelijk makkelijk voelen met uw handen. Dikwijls voelt het ook vochtig aan, waar koude bruggen zitten, want daar gaat condensatie op zitten. Ik hoop voor u dat ge dat niet hebt, anders zal de binnenafwerking er toch aan moeten geloven. Maar geloof me, het meeste warmteverlies kunt ge oplossen door verstandig uw dak te isoleren. En
zo'n renovatieklus kunt ge gemakkelijk ook in de winter uitvoeren. Dat hoeft niet tijdens de zomermaanden.