Dat kun je zeker doen! Is zelfs een heel goed idee, want wanneer je nu de balken al laat behandelen tegen houtworm, ben je de eerste 20 jaar zeker gerust dat er geen kevers eitjes komen leggen in uw houtwerk ! Ik denk misschien zelfs langer.
Mijn ouders hadden wel houtworm, maar ze hebben dat gelukkig op tijd gezien. Hoewel op tijd, twee dakbalken hebben ze moeten laten verstevigen omdat die toch wel ver opgegeten waren.
Het probleem met die maden is dat ze jarenlang in het hout blijven zitten eten voordat ze terug kever worden. Jarenlang, er zijn soorten die tot 8 à 10 jaar in uw balken of traptreden zitten! Je ziet dat pas als ze willen vertrekken, want pas dan komen ze naar buiten. Een trap is natuurlijk ook niet goed, maar dat zou je nog kunnen zien. Dakbalken van een geïsoleerd huis zijn in feite slechter af, want je kunt die niet meer zien doorheen de isolatie!
Ik zou dat dus eventueel toch overwegen te laten doen.
Zelf doen heeft weinig zin. Wanneer je dat laat doen door een professioneel bedrijf, krijg je garantie, en dat is wel interessant. Ook wanneer je het huis nadien wilt verkopen, een
garantie op hout dat vrij is van houtworm gedurende 30 jaar is toch echt wel indrukwekkend!